دریای خزر (Caspian Sea) بزرگ‌ترین دریاچه در جهان می باشد و از شگفتی های موجود در خاورمیانه می باشد. دریای خزر به هیچ یک از دریاهای آزاد راه ندارد و از راه کانال به دریای سیاه وصل می شود. این دریا در قسمت شمالی کشور ایران قرار دارد و از شمال به کشور روسیه و همچنین از غرب به این کشور و جمهوری آذربایجان و نیز از سمت شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود. برای اطلاعات بیشتر آژانس آرزوی آسمان آبی را دنبال کنید.

دریا-خزر-ایران-کاسپین

مساحت دریای خزر حدود ششصد هزار سیصد و هشتاد و چهار کیلومترمربع می باشد و طول آن نزدیک به هزار و دویست تا هزار و دویست و هشتاد کیلومتر است. گودترین نقطه این دریا در نزدیکی ساحل های کشورمان است که عمقی برابر 980 متر را شامل می شود. صیدی که از آبهای دریای خزر در طی سال گرفته می شود حدوداً ششصد هزار تن است که در اقتصاد منطقه نقش بسیار مهمی را دارد.

در زمان های گذشته دریای خزر قسمتی از دریای تتیس بوده که متصل کننده اقیانوس آرام به اطلس بوده است که این راه به مرور از شصت میلیون سال پیش تاکنون کم شده است. در منابع کهن برای دریای خزر از نام طبرستان استفاده می شده است و طبق تحقیقات و سندهای تاریخ شناسان روسی در قرن دوازدهم بین ایرانیان نیز به همین نام شهور بوده است اما به شکل رسمی از سال 1381 شمسی در مکاتبات ایرانی از این دریا با نام دریای خزر و در مکاتبات انگلیسی به دریای کاسپین استفاده می شود. در کتاب مفقوده خوتای نامگ که از قدیمی ترین آثار مکتوبی موجود است به نوان دریای گیلان در آن نام برده شده است.

در تعدادی از نوشته های قدیم آمده که خزرها قومی بودند که چندین بار قصد به مرزهای کشور ایران را داشته اند و هر بار پادشاهان ساسانی آنها را مقلوب می کردند.

دریاخزر-ایران

در دریای خزر بیشتر از چهارصد نوع ماهی وجود دارند و جالب است بدانید که اکثر ماهی های خاویاری صید شده مختص این دریا می باشد که بیشترین درصد آن هم از سمت ایران می باشد. در این دریا خبری از ه نیست از آنجایی که ه ها در آب دریای شور هستند، آب این دریا نیمه شور است. دریای خزر در رتبه سوم ذخیره های نفتی و گاز موجود در ساحل و زیر بستر بعد از خلیج و فارس و سیبری را دارد و آب آن نسبت به دریاهای آزاد 26 الی 28 متر پایین تر است. پیش از سال 1998 میلادی کشورهای قزاقستان و آذربایجان هیچگونه سهمی از دریای خزر نداشتند اما در این کشور قزاقستان 27 درصد و آذربایجان 18 درصد از سهم آن را گرفتند. طبق آمار بدست آمده در سال 2012 میلادی جمهوری آذربایجان در روز 890 بشکه نفت و کشور روسیه 6000 بشکه، قزاقستان 3000 بشکه از این دریا خارج می کنند این درحالی‌ می باشد سهم ایران از استخراج صفر است. 


آژانس مسافرتی آسمان آبی دریای ,دریا ,کشور ,هزار ,قزاقستان ,آذربایجان ,ششصد هزار ,جمهوری آذربایجان ,کشور روسیه ,کشور ایران ,دریاهای آزاد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وبفلیکس یاد خدا را هرگز فراموش نکنیم.(only God) هر چی کی بخوای آموزش برق صنعتی نور گستر upelod77 دانلود فیلم و سریال رایگان ایرانی 6539 اینجا یک من پیچیده اجناس فوق العاده